Monday, September 27, 2010

post RAYA!!!!!!!!!!!!!!!!!(lmbt 2 mgu)


salam sume.even terlambat beberape mgu,still nk ucap slmt hari raye aidilfitri maaf zahir dan batin.akhir nya hari ni berjaye utk membuka blog ni ygdh lame x bukak disebabkn mslh yg dihadapi.mslh pertame ialah menselesaikn segale report2 dan kerja2 yg tertangguh.pastu kne prepare nk exam.fuh......oleh sebab itu,post ini dibuat utk melaporkn peristawa raya yg berlaku disini.maka tersebut la kisah diari raya seorg perantau....wee~

9 oct 2010:
tanggal 7.30 pagi waktu jepun,aku bangun dr tidur sperti biasa utk bersiap ke kelas.masa yg diambil cuma 20 minit utk bersiap.tepat jam 8.30 pagi,aku memulakan langkah ke kelas.perjalanan yg diambil hanya 3 minit sebelum ini berlanjutan sehingga 7 minit.dlm perjalanan ke kelas aku mula menyusun ayat2 dlm bahasa jepun utk berbicara dgn sensei kelas aku pd waktu tgh hari nanti.disebabkn itu masa perjalanan berlanjutan.


setibanya dikelas,jam menunjukkn 8.40.maka bermulalah kelas sessi pertama pada hari ini.walaupon exam hanya tinggal beberapa hari sahaja,aku tidak dpt fokus dlm kelas tersebut taktala memikirkn agenda pada keesokan harinya.kelas yg memakan masa 1jam 30minit yg slama ini aku rasa kn panjang menjadi singkat secara tiba2.tamat sahaja kelas tersebut aku berlari mendapat kn sensei kelas aku.aku pon mula berbicara dgn nya.

perbualan aku dan sensei(yg sudah ditranslate)
aku    :selamat pagi sensei.
sensei:selamat pagi helmi-kun.ad ape2 mslh ke berjumpe dgn saya pagi2 ini?
aku    :sebenarnye saya ingin meminta kebenaran utk tidak hadir pada hari esok.
sensei:kenapa kamu xnk hadir esok?ad ape2 hal ke?oh ya.senior kamu ad beritahu saya tentang hari  esok.klu kamu mahu ponteng x mengapa.tp kamu tetap dikira tidak hadir.tidak mengapakah?
aku    :oh.tidak mengapa.
sensei:tetapi exam mgu depan ye.klu kamu x pergi xboleh ke?
aku    :klu saya x pergi pon xpe.tapi setahun hanya sekali je sensei.klu saya x pergi rase sebak dalam hati saya sensei.
sensei:ow.yeke.klu macam tu xpela.selamat bergembira esok.kamu jgn risau.kertas2 sblm exam utk kelas yg kamu x hadir saya suruh mmb2 kamu ambil kn.
aku    :trimas sensei.

maka dapat lah aku kebenaran utk ponteng esok.wee~


abs je sume kelas hari tu sume muke dak2 msia nmpk gembire je.sbb sume dh mntk ponteng utk g solat raye esok.lepas je berbuke sume mmb2 bace buku utk backup time esok yg x dpt stdy utk exam.mlm tu sblm tdo sempat gak la masak rendang n roti jala utk sarapan n nk bwk ke masjid esok.n sempat gak la buat kek batik cikit.nk tau kenape x masak ketupat??sbb ketupat smpn utk sabtu mlm.lg pon org2 arab x mkn sgt ketupat.tu yg buat roti jala je.

10 oct 2010
pagi2 gerak naek train utk g masjid.sume org jepun tgk je ktorg sume sbb pakai baju melayu.sbb diorg x penah tgk kot.nk g masjid naek train lame gak la.ad la dlm 1 jam.samapi2 masjid je org dh ramai.pastu jumpe la org2 msia yg ad kt area2 situ.salam2 mintak maaf pastu masuk masjid.pastu org2 mule la lagi ramai yg datang.smpai xde temapt nk duduk.tepat pukul 9 mula solat raya.pastu dgr khutbah.tp time khutbah tu x dpt dgr sgt la.sbb mengantuk mlm tu x tdo.huhuh.....

lepas abs je sume.family2 org msia yg ad kt sane ajak g rumah diorg.so follow je la.abs jln2 ad r smpi kul 5.pastu ktorg pon blk kolej blk.penat jln2 n makan.kire nye sume bende dpt la rase time g umah family bro2 kt sane.laksa,nasi briyani,ketupat,lemang,ayam masak merah n byk lagi la.smpi je kolej sume muke penat pastu tdo.

ni gmbr2 yg smpt diambil mase raye ari tu.jom layan























sori sbb lmbt nk buat post ni.sbb ari jumaat aritu baru je abs exam.ni pon baru je dpt bukak blog ni sbb ad byk bende kne settle kn lepas exam aritu.sekali lagi selamat hari raya aidilfitri.nk ucap gak walau pon terlmbat.hehehe

No comments:

PenGikUt2 Ku